Câştigă 48.000 de euro indemnizaţie în
patru ani de mandat, dar li se pare totuşi profitabil să investească şi
100.000 de euro într-o lună de campanie electorală ca să-şi asigure
scaunul de deputat sau senator. Costurile unei campanii ca la carte
ajung de regulă şi la 150.000 de euro, de trei ori peste pragul legal,
sau chiar 300.000 de euro într-un colegiu, estimează consultanţii
politici Sebastian Lăzăroiu şi Marian Trifu.
Investiţia este totuşi profitabilă. Statutul, influenţa, imunitatea vin la pachet cu mandatul. În plus, parlamentul s-a dovedit, în ultimii 20 de ani, o uşă dechisă către contractele cu statul ale firmelor cu spate politic, către fondurile europene, dar şi către numirile oamenilor de încredere în companii de stat, care rulează bani publici.
Bani pe masa partidelor pun până şi
candidaţii cotaţi cu şanse zero să ajungă în Parlament. Oficial, fiecare
trebuie să plătească o taxă de start. Dacă la PNL taxa de candidatură
este de aproximativ 2.000 de euro, la ARD urcă la 3.000 de euro, iar la
PSD ajunge la 5.000 de euro, au declarat pentru gândul surse din partide.
Conducerile partidelor primesc de la
candidaţi bani pentru campania naţională, sub formă de donaţii,
contribuţia fiind stabilită de la centru.
Ghişe: "Asta întotdeauna se petrece, ce este surprinzător?"
Senatorul PNL, Ioan Ghişe, a declarat pentru gândul
că s-a prezentat la casieria partidului unde a depus 8.000 de lei
pentru campania naţională a liberalilor, cotizaţia fiind una obligatorie
pentru orice candidat.
"Asta întotdeauna se petrece, ce este
surprinzător? Campanie pe gratis se poate face? Cei 8.000 de lei pe care
fiecare candidat îi dă la centru se cheltuiesc după cum stabilesc
organele de conducere ale partidului. Banii intră în contul partidului,
am primit chitanţă pentru ei, sunt donaţii pentru partid. Sunt bani
primiţi de conducerea partidului pe bază de chitanţă, s-au depus la
casierie. Vă pot prezenta chitanţa şi eu şi ceilalţi colegi", a explicat
pentru gândul senatorul PNL, care va candida într-un colegiu din judeţul Braşov.
El a precizat că suma de 8.000 de lei este una fixă, indiferent dacă eşti candidat pentru Senat sau Camera Deputaţilor.
foto: Gândul / Chitanţa primită de senatorul Ghişe de la PNL după ce a donat 8.000 de lei
"S-a ştiut asta. Rămâi candidat din
partea partidului dacă plăteşti suma de 8.000 de lei. Suma este la
nivelul PNL, nu al USL, este o decizie internă a PNL. Aşa a fost
întotdeauna. Pe lângă aceştia, fiecare candidat are nevoie de bani
pentru propria campanie. Pentru condiţia de candidat desemnat de partid,
fiecare are de dat pentru campania naţională, de când a fost acceptat
în postura de candidat, suma de 8.000 de lei", a adăugat Ioan Ghişe.
Pe lângă cei 8.000 de lei donaţi PNL,
candidaţii liberali mai au dat 3.500 de lei, garanţia obligatorie care
se depune la Autoritatea Electorală Permanentă. În total, din start
fiecare candidat al PNL a cheltuit din prima zi, în mod oficial, 11.500
de lei.
"Altădată au fost sume mai mari. Din
memorie vă spun că în 2008 am plătit 100 sau 110 milioane de lei la
partid", a adăugat Ghişe care a fost evoluţia donaţiilor obligatorii
spre partid.
Cine sunt sponsorii?
Întrebat dacă este dispus să-şi prezinte
sponsorii din campania personală, Ioan Ghişe, a precizat că nu doreşte
acest lucru deoarece "unii nu doresc să fie identificaţi".
El a recunoscut însă că în timpul campaniei, unii candidaţi recurg la metode neortodoxe.
"Este posibil ca unii dintre candidaţi
să facă exhibiţii financiare şi să folosească sume care nu sunt
înregistrate contabil. Trăim în România. Este răspunderea lor şi a
Curţii de Conturi. Şmecheriile pe care le fac candidaţii nu se fac în
sumele prevăzute în lege. Şmecheriile se fac la tiraje, se declară un
număr de exemplare şi fac alt număr de exemplare. Curtea de Conturi şi
Autoritatea Electorală Permanentă trebuie să fie vigilente", a spus
Ghişe.
Pentru senatorul PNL cea mai mare fraudă în timpul se înregistrează în ultimele zile, prin "pungile electorale".
"Cea mai mare fraudă electorală este
când se dau pungi şi asta în mod special în mediul rural. Ordonanţa de
Urgenţă a Guvernului privind mita electorală rezolvă în mediul rural
astfel de cadouri? OUG în mediul rural este greu de aplicat, oamenii
stau pe dealuri şi este greu să vezi cine ce dă", a spus Ghişe.
PNL are aproximativ 180 de candidaţi la
parlamentare, ceea ce înseamnă că la nivel central s-au strâns
aproximativ 1.5 milioane de lei.
PSD - DUBLU FAŢĂ DE PNL
Deşi sunt colegi de alianţă cu cei de la
PNL, social-democraţii trebuie să cotizeze mai mult la conducerea
centrală. Liviu Dragnea şi Victor Ponta au impus o cotă per candidat de
22.500 de lei, adica 5.000 de euro. Surse din PSD au declarat pentru gândul
că la aceşti bani trimişi spre vistieria partidului se adaugă cei 3.500
de lei, garanţia pentru Autoritatea Electorală Permanentă.
PSD stă mai bine decât PNL şi în ceea ce
priveşte numărul candidaţilor având aproape 230 de candidaţi. Cum
donaţia a fost de 22.500 per candidat, suma strânsă în Kiseleff a
depăşit cinci milioane de lei.
PDL a strâns deja primul milion de euro
Vasile Blaga a confirmat pentru gândul
taxa de 3.000 de euro, dar se eschivează să estimeze câţi bani va
investi ARD în toată campania. "E o copilărie să fac o asemenea
estimare. Oricum, va fi puţin", a comentat liderul PDL.
Din cotizaţiile obligatorii, ARD strânge
de la cei 452 de candidaţi 1.356.000 de euro la bugetul campaniei
naţionale din care se tipăresc afişele, se trimit câteva bannere şi
câteva mii de flyere în fiecare colegiu.
O campanie ca la carte: de la 100.000 la peste 300.000 de euro
Dincolo de banii strânşi cu chitanţă de partide, investiţiile
financiare semnificative se fac însă la nivel de judeţe şi de colegii,
unde pragul legal de 50.000 de euro este doar teoretic. Implicat în
toate campaniile electorale din ultimii ani, consilierul prezidenţial
Sebastian Lăzăroiu susţine că pragul legal de 50.000 de euro este în
general depăşit de două-trei ori de candidaţi. "Probabil că e de
trei-patru ori suma asta. Cea mai mare parte a banilor se duce nu pe
afişe, ci pe mită electorală. Pachete cu făină, zahăr sau bani în mână",
a spus Lăzăroiu la Gândul LIVE.
De aceleaşi costuri vorbesc şi
consultaţii implicaţi direct în campania pentru parlamentare în acest
an. "În practică, acest prag este depăşit extrem de frecvent. Sunt
candidaţi care investesc sub 50.000 de euro, dar sunt candidaţi care
investesc şi mult peste 300.000 de euro. O campanie convenţională în
mediul urban, pentru un candidat la funcţia de deputat (însemnând
outdoor, printuri, promoţionale, teren, media, evenimente, internet
etc.) se ridică la 100.000 de euro", a estimat pentru gândul consultantul politic Marian Trifu, a cărui firmă are drept clienţi candidaţi la parlamentare.
Costurile scad însă chiar sub pragul
legal în situaţia unui candidat cu notorietate mare, susţinut şi de
administraţia locală. Chiar şi în aceste cazuri, calculele din PDL nu
coboară sub 30.000 de euro de colegiu.
Fifty-fifty la USL
Candidaţii USL încearcă să reducă costurile campaniei electorale printr-o campanie comună a candidaţilor PSD şi PNL.
"Facem un fifty-fifty. Dacă există un
candidat de la un partid pentru Senat şi de la celălalt pentru Camera
Deputaţior se împart banii. Unul cumpără publicitate în ziare, celălalt
la tv. Unul plăteşte flyerele, altul pe cei care le împart. Ideea este
să facem o campanie la comun şi ambii candidaţi vor trage pentru a
câştiga. La ţară se schimbă stilul de campanie, unul cumpără ceva, altul
altceva", ne-a declarat un candidat din USL. Miza centrală a
candidaţilor USL este de a obţine în colegii 50% plus unu din voturi.
"Cine nu va trece de pragul de 50% îşi
poate lua adio de la Parlament, chiar dacă iese pe primul loc cu 49.99%.
Vor fi mulţi candidaţi USL care vor trece de acest prag şi atunci nu
vor mai primi nimic la redistribuire", au adăugat cei din USL.
Cât plănuieşte ARD să investească în Bucureşti
La fel de mult contează si brandul
partidului sau al alianţei. Dacă USL are deja un brand construit şi
cunoscut, promovat intens în media de doi ani, ARD porneşte cu un
handicap de notorietate care presupune investiţii financiare mult mai
mari, inclusiv la nivel naţional. Va merge în schimb pe brand în judeţe
ca Arad, Alba, Cluj, unde alianţa are un electorat mai fidel.
În Bucureşti, de exemplu, bugetul pentru
promovarea ARD nu va scădea sub 400.000 de euro, fără a lua în calcul
cheltuielile pe colegiu ale fiecărui candidat, au declarat pentru gândul
surse din alianţă. Un panou de dimensiuni mici într-un oraş mare ajunge
în general la peste 500 de euro pe lună, dar preţul creşte dacă este
amplasat central. "Închirierea unui panou 4 x 3 m începe de la 100 sau
200 de euro, dar creşte foarte mult în funcţie de locaţie, de localitate
şi de zonă", confirmă Trifu.
La fel, numai o lansare cu folclorişti a
candidaţilor la nivel de judeţ poate costa şi 20.000 de euro. "Lansarea
candidaţilor se poate face fără niciun cost, printr-o conferinţă de
presă la sediul partidului, dar poate costa cu mult peste 20.000 euro
dacă evenimentul este însoţit de un concert", arată consultantul
contactat de gândul.
Cât costă consultanţii politici
Susţinuţi de un brand mai puternic,
USL-iştii au în această rundă electorală o nouă ţintă care îi obligă la
cheltuială: atingerea pragului de 50% plus unu din voturi în colegiu ca
să fie siguri că ajung în parlament. De cealaltă parte, ARD, trage la
redistribuirea naţională să obţină măcar un mandat de parlamentar în
fiecare judeţ, ceea ce face să conteze investiţia în fiecare vot din
colegiu.
Diferenţe apar şi între urban, unde
banii se duc în panotaj şi media şi rural, unde contează sacoşa. "Un
colegiu preponderent urban este mai costisitor decât unul rural. Un
colegiu cu şanse la redistribuire este mai puţin costisitor decât unul
în care obiectivul electoral este de 50% plus 1 din voturi. În alegerile
parlamentare, mulţi candidaţi sunt lipsiţi de timp şi trebuie să
compenseze prin bani", spune Trifu.
Cei care intră în campanie şi cu o firmă
de consultanţă dau 10%-15% din buget pe serviciile consilierilor
politici. Suma se dublează însă, ca primă de success, dacă pretendentul
intră în final şi în parlament.
Cristian Andrei este reporter special al ziarului Gândul